onsdag 12 september 2012

tröjstickning och färgblandande


Fullt upp i skolan. Veckans tre första dagar har vi ägnat åt färglära. Vi har blandat färger, tillverkat olika skalor i grått, svart till gult och vitt till rött för att nämna några. Det har också tillverkats färgcirklar med både färger och föremål. Vi har "plockat ut" färger från bilder och kategoriserat dem enligt NCS-systemet och pantone. Har aldrig förut tänkt på hur lång tid det faktiskt tar att blanda färg, rätt kulör, rätt nyans och svärta. Gråskalan var enklast, men det kan mycket väl bero på att mina färger var kassa. De blir matta och tråkiga när de torkat, det går helt enkelt inte att få fram klara färger. De blir dämpade och lite urvattnade. Såå... jag har fått beställa nya färger. Billigt blir det inte, men det är å andra sidan inte roligt att måla med de färgerna jag har nu så det är bara att betala.




En färgcirkel målad med "rätt" färger tillsammans med matchande objekt.
Däribland mitt suddigum flodhästen och äppelhalsband.



Men det är inte bara färgblandande. När jag kommer hem från skolan sätter jag i soffan och pustar ut. Sen lagar jag mat, äter, tillverkar matlådor och stickar lite på min tröja.










2 kommentarer:

  1. Har äntligen förstått vad färganalys innebär. Blir avundsjuk på dina bilder, men jag får väl göra som man inte ska göra: leva genom sina barn. ;)

    SvaraRadera
  2. Det är ju en variant, en annan är att läa av sina barn ;P

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...